Amaç ve Kapsam

Etkinlik Yürütücüsü: Dr. Öğr. Üyesi Emin Demir
Etkinlik Tarihi: 28-30 Nisan 2025 (Çevrim İçi)
Etkinlik, TÜBİTAK 2237-A Bilimsel Eğitim Etkinliklerini Destekleme Programı kapsamında ücretsizdir.

Amaç:
Ülkemizde bulunan lisans düzeyindeki Çocuk Gelişimi bölümleri, Yükseköğretim Kurulu tarafından hazırlanan Çocuk Gelişimi Lisans Eğitimi Ulusal Çekirdek Eğitimi Programı (ÇUÇEP, 2016) çevresinde eğitim sürecini yürütmektedir. Dört yıllık lisans eğitiminin, teorik ve pratik uygulamalarla tamamlanmasının ardından öğrenciler “Çocuk Gelişimci” unvanı ile mezun olmaktadır. Çocuk Gelişimciler, ülkemizde Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü veya Lisansüstü Eğitim Ensitüsü bünyesinde yer alan Çocuk Gelişimi Anabilim dallarında yüksek lisans ve doktora eğitimlerine devam edebilmektedir. Çocuk Gelişimi alanında uzmanlaşmayı hedefleyen bu lisansüstü programlarda öğrenciler teorik ve uygulamalı derslerle birlikte bilimsel araştırma süreçlerini yürütmektedir. Öğrenciler lisansüstü eğitimde, lisans eğitiminden farklı olarak öğrenme süreçlerinde bireysel olarak aktif konumda yer almaktadır. Bu bağlamda yürütülecek olan araştırmalara ilişkin literatür tarama, araştırma planlama, yürütme, raporlama, araştırmaların fonlanması gibi aşamalar lisansüstü öğrencileri için zorlayıcı olabilmektedir. Bu etkinlikte, Çocuk Gelişimi alanında lisansüstü eğitim öğrencilerinin söz konusu akademik becerilerinin güçlendirilmesi amaçlanmaktadır.
 
Kapsam:
Etkinlik, Çocuk Gelişimi alanında lisansüstü eğitim öğrencilerinin akademik becerilerinin güçlendirilmesini kapsamaktadır. Lisansüstü eğitim sürecine başlanmasıyla birlikte alanda uzmanlaşmaya yönelik teorik ve uygulama dersleri tamamlanmaktadır. İlgili zorunlu ve seçmeli derslerin tamamlanmasının yanı sıra programlardan mezun olma şartlarında seminer, tez, bildiri, dönem projesi gibi çeşitli başlıklarda araştırmaların başarıyla tamamlanması yer almaktadır. Enstitüler bünyesinde belirlenen mezuniyet koşullarının yanında özellikle ORPHEUS (ORganization of PhD Education in Biomedicine and Health Sciences in the EUropean System) etiketine sahip enstitülerde öğrencilerin doktora programlarından mezun olabilmesi için Web of Science indeksinde yer alan dergilerde tez ile ilgili öğrencilerin ilk isim olduğu makale/makaleler şartı yer almaktadır. Bu durum, lisansüstü öğrencilerin bilim dünyasında kabul gören indekslerde yayın yapma zorunluluğunu ortaya çıkartmaktadır. Lisansüstü öğrencilerin araştırma ve yayın süreçlerine dair sınırlı bilgiye sahip olması programların yasal süreleri içerisinde öğrencilerin mezuniyet için gerekli koşulları sağlamasını zorlaştırmakta, eğitimlerini yarıda bırakmalarına neden olabilmektedir. Bu nedenle bilimsel araştırma ve yayın etiği, çocuk ve ergenlerle yapılacak çalışmalarda dikkat edilmesi gereken etik ilkeler, literatür tarama ve araştırma konusu bulma, araştırma yöntemleri, akademik yazma, indeksler, dergilere makale gönderimi, proje yazımı yüksek lisans ve doktora süreçlerinde öğrencilerin akademik becerilerinin güçlendirilmesi hem lisansüstü öğrenciler açısından hem de ülkemizde bulunan kurumlar için önem arz etmektedir. Bu bağlamda etkinlikte katılımcıların akademik becerileri güçlendirerek söz konusu becerilerin kullanımıyla lisansüstü eğitim süreçlerini yönetmeleri beklenmektedir.